Competiția Best Electric Car in Romania 2022 și-a desemnat câștigătorul – Renault Megane E-Tech Electric. Iată însă cum s-a ajuns la punctajul care a dus modelul francez, primul produs al celebrului plan Renaulution, pe primul loc.
Best Electric Car in Romania este o competiție complet transparentă, juriul fiind format din 14 profesioniști ai presei auto. Acesta este votul fiecăruia dintre ei, însoțit de o motivare a alegerii făcute.
Audi Q4 e-tron | BMW iX | Ford Mustang Mach-E | Kia EV6 | EQS de la Mercedes-EQ | Renault Megane E-Tech Electric | Tesla Model Y | |
Robert Adam | 2 | 3 | 1 | 10 | 5 | 7 | 4 |
Radu Buhăniță | 3 | 2 | 4 | 10 | 7 | 5 | 1 |
Răzvan Codorean | 2 | 3 | 5 | 7 | 4 | 10 | 1 |
Adi Dima | 1 | 5 | 2 | 4 | 3 | 10 | 7 |
Bogdan Grigorescu | 3 | 7 | 2 | 5 | 4 | 10 | 1 |
Radu Gurămultă | 2 | 10 | 3 | 5 | 4 | 7 | 1 |
Alin Ionescu | 1 | 3 | 7 | 10 | 4 | 5 | 2 |
Răzvan Loghin | 5 | 2 | 3 | 7 | 4 | 10 | 1 |
Răzvan Măgureanu | 3 | 4 | 2 | 5 | 7 | 10 | 1 |
Mircea Meșter | 1 | 5 | 4 | 7 | 3 | 10 | 2 |
Adrian Mitrea | 3 | 7 | 4 | 2 | 5 | 10 | 1 |
Gabriel Nica | 2 | 4 | 3 | 7 | 5 | 10 | 1 |
Răzvan Scăeșteanu | 2 | 7 | 4 | 10 | 3 | 5 | 1 |
Robert Stan | 3 | 4 | 5 | 10 | 2 | 7 | 1 |
TOTAL PUNCTE | 33 | 66 | 49 | 99 | 60 | 116 | 25 |
Iată și cum motivează membrii juriului propriul vot:
Robert Adam – turații.ro
Toate masinile din concurs meritau cumva titlul. EV6, echilibrat, deosebit, rezonabil. Megane, o mare surpriza, desi pare mic in spate, totusi modul in care se conduce e remarcabil si neasteptat de bun pentru un vehicul electric. EQS, daca nu ar fi pretul, ar fi imbatabil, cel mai aerodinamic, o experienta unica in interior. Mustang, se conduce perfect, design deosebit, totusi greu si cumva limitat de baterie. iX, cum altfel, BMW, pare si este urias, cea mai puternica impresie pentru mine prin lux si modul in care se simte la condus. Modelul celor de la Audi, placut, teuton, dinamic, parca prea sobru, clasic la interior. Model Y, de la Tesla, e nevoie de mai mult timp ca sa il descoperi, futurist, rapid, probabil cea mai buna tehnologie e ascunsa in el, dar directia relativa, suspensia nerafinata si anumite insuficiente calitative la interior, il depuncteaza.
Radu Buhăniță – AutoTest
Este destul de greu să-ți dai cu părerea atunci când ai în față modele din clase diferite, dar care au un singur numitor comun – toate sunt BEV-uri. Evident, este delicat să te pui în extremele alegerilor când vorbim despre mărci regular și premium sau vorbim despre SUV-uri și „celelalte”. În cazul acesta punctele de vedere ale accesibilității, fie ele pecuniare, ale spațiului sau dimensiunilor de gabarit, ale consumului și timpului de încărcare, cred că pot fi considerate repere principale. Așa că…
Audi Q4 SB 50 e-tron quattro, chiar dacă vorbim despre două motoare și tracțiune integrală, partea cu autonomia promisă față de cea efectivă este destul de stringentă, iar în cazul de față angoasa electrică este departe să fie rezolvată pentru că greu s-a ajuns aproape de valorile declarate de constructor. Se adaugă aici și un interior care-i liniștește doar pe ocupanții locurilor din față și un preț de pornire de peste 60.000 euro.
BMW iX xDrive40i este totuși un BMW chiar dacă partea electrică te face să te uiți lung la el. Mare, greu de sărit cu privirea și omniprezent. Interior premium, dar… nu se abate cu nimic de la disciplina bavareză. Două motoare, un consum declarat de 19,4 kW/h (în jur de 21 kW/h obținut) și un preț de pornire de la 79.000 euro care vă tot duce în „sus” când achiziționați mașina. Ce-i drept, poate fi considerată o mașină de familie, dar…
Ford Mustang Mach-E AWD LR este o adevărată surpriză. Este greu să treci de la moștenirea unui V8 de sub capotă, la două motoare electrice și 351 CP… sub o caroserie de hatch supraînălțat definit ca SUV. Arțăgos ca un sedan cu mușchi, însă nu foarte lin în deplasare cum ar trebui să fie un crossover pe baterii.
Mercedes EQS 580 4Matic este sedanul total. Efectul de „wow” îl are începând de la forma aerodinamică (Cx 0,2), continuând cu interiorul premium, dinamica pe măsura celor două motoare care pun să alerge 523 CP și o autonomie de vreo 600 km. Există, totuși, un „minuscul” impediment, prețul de pornire de la 142.000 euro…
Renault Megane E-Tech 220 Supercharge nu se abate de la regula constructorului francez – accesibil din toate punctele de vedere. Poate fi considerat tot un „hatch” supraînălțat cu iz de MCV compact, un singur motor, tracțiune față și preț de pornire de la 38.000 de euro, cel mai aproapiat, dintre toate, de portofelul unei familii medii. Autonomia sperată de 450 km și consumul declarat de 16,1 kW/h, cel mai mic dintre finaliste, nu l-a ferit de o sosire la limită pe ruta București-Sibiu.
Tesla Model Y este poate cel mai „sympathetic” dintre toate. Acces lejer, interior „glossy” și feeling… de birou modular. Bord gol de comenzi, dar care are în mijloc o tabletă demnă de jocuri PC. Totul se comandă de pe ecranul tactil doar că… ar trebui să existe și o cărticică pentru meniul stufos al acesteia la prețul de pornire de 67.000 euro. În schimb are niște claxoane… demențiale!
Kia EV6 RWD LR este compromisul cel mai fezabil pentru un amator de autonomie electrică. Un singur motor, tracțiune spate (aviz amatorilor de drifturi – glumesc!), volumul portbagajului de 490 litri (cu 10 mai puțini ca al BMW iX) și cel mai scurt timp de încărcare la C.C. pentru 80% din capacitate și cea mai bună valoare a ei – 240 kW în 18 minute! Autonomia „pe bune” se apropie de 500 km, cu un consum de 17,2 kWh/100 km (WLTP). Interiorul studiat parcă te face să vezi cu alți ochi prețul de pornire de 52.000 euro, valabil pentru varianta echipată cu bateria de 77,4 kWh. Dar, există și o variantă de 58 kWh, de la 48.000 euro…
Răzvan Codorean – Flote Auto
Specificul concursului face ca, în finală, să avem parte de mașini extrem de diferite, fie că vorbim despre segment, costuri de achiziție, valori de consum și autonomii. Și lista poate continua cu ținuta de drum, confortul interior, ergonomia comenzilor, sistemele de asistență, fără a ajunge cu adevărat la final. Puneți la socoteală și diferențele de abordare ale fiecăruia dintre noi cei care am făcut parte din juriu, plus doza de subiectivism emoțional care a însoțit criteriile obiective sau raționale și aveți tabloul complet al procesului de jurizare. Și, implicit, faptul că oricare dintre finaliste este, în fapt, o câștigătoare. Pentru că pune umărul la noua realitate a mobilității. Una în care grija față de mediu este o component esențială.
În ceea ce mă privește, dincolo de emoția pe care o transmite fiecare model, am trecut finalistele prin sita criteriilor induse de publicația pe care o reprezint, Flote Auto. Cu o remarcă. Deși este un crossover compact, precum Renault Megane E-Tech Electric, am perceput Tesla Model Y mai degrabă ca pe un model ce țintește un segment de public special, aflat mai degrabă la granița către segmentul Premium. Acolo unde, pachetul Luxury al lui EQS de la Mercedes-EQ, designul spectaculos și sportivitatea afișată de BMW iX, sau plusul de confort la un preț mai mic oferit de Audi Q4 SB e-tron quattro au dat ordinea locurilor 4-7.
Zona de vârf? Nimic mai simplu. Văd Renault Megane E-Tech Electric drept un model capabil să devină un bestseller în clasa mașinilor electrice compacte. Și să nu vă mire dacă va reprezenta alegerea multor companii aflate în căutarea unei flote electrice. Cu atât mai mult cu cât, atunci când vine vorba despre cee ace găsești la interior, din punctul de vedere al materialelor, finisărilor sau dotărilor, confirmă noua poziționare a mărcii, pe o treaptă superioară.
Kia EV6, cel mai nou și revoluționar model electric din gama constructorului coreean, și-a reconfirmat calitățile care l-au propulsat către titlul Car of the Year 2022 și prezența pe podiumul versiunii mondiale a concursului. Și i-a luat fața lui Ford Mustang Mach-E în ierarhia mea doar printr-un interior cu un plus de atractivitate.
Bogdan Grigorescu – AutoExpert
N-a fost deloc greu să mă decid asupra clasamentului final. Renault Megane E-Tech Electric a meritat să câștige pentru că, în opinia mea, oferă cea mai mare valoare pe euro cheltuit. Dincolo de orice cifră tehnică, simți calitatea construcției când asculți sunetul ”plin” pe care îl au ușile când se închid, când închizi hayonul fără să fie nevoie să-l trântești, când pipăi materialele din interior, când călătorești în scaunele comode. Stă impecabil pe șosea și accelerează rapid, oferă o autonomie de peste 300 km în orice condiții (la nou a plouat aproape continuu)… Ce-ți poți dori mai mult de la cea mai accesibilă mașină din grup? Și, mai am o precizare de făcut, pentru toți fanii Tesla. Am poziționat Model Y pe ultimul loc, din cauza unor probleme pe care nu le întâlnești la niciunul dintre modelele din grup. Cea mai mare dintre ele – greutatea cu care accesezi funcțiile mașinii. Mi-a fost greu să diger faptul că reglarea ogliznilor și a volanului, a vitezei ștergătoarelor… chiar și deschiderea torpedoului necesită butonarea tabletei. De asemenea, calitatea asamblării a fost sub a celorlalte finaliste. Iar astea vin la un preț care trece puternic de cel al lui EV6. Păcat, pentru că și dinamica e bună, și autonomia e excelentă.
Radu Gurămultă – revista EcoWheels
Ca și la prima ediție „Best Electric Car in Romania” (în 2021) am decis că votul meu va avea o puternică aură subiectivă, pentru că mi se pare important felul în care te face un automobil să te simți atunci când îl conduci, asta chiar înaintea altor socoteli de natură financiară. Dacă aș fi privit strict rațional grupul de modele calificate în finală, duelul s-ar fi dat, la baionetă, între Kia și Renault. Din punct de vedere tehnologic, EQS de la Mercedes-EQ este un etalon. Totuși, prețul și clasa din care face parte îl transformă într-un fruct aproape oprit, în România. Pe de altă parte, BMW iX împinge ideea de automobil electric într-o zonă specială, aparte, iar din acest motiv mi-am permis – în contextul de față – să-l cataloghez drept „Best”.
Alin Ionescu – Mașinistul
Cea de-a doua ediția a Best Electric Car in Romania a adus laolaltă șapte finaliste foarte competente, care au demostrat cât de mult evoluează mașinile electrice de la un an la altul. Deși sunt automobile foarte diferite, diferențele de punctaj dintre primele trei clasate au fost mici, fiecare dintre ele reușind să-și compenseze slăbiciunile prin performanțe excelente la alte capitole. Kia EV6 și Ford Mustang reușesc să se impună printr-un mix impresionant între autonomie, performanțe, tehnologie și design, în timp ce Renault Megane vine cu un preț pur și simplu imbatabil pentru ceea ce oferă. De partea cealaltă a clasamentului, Tesla Model Y este un gadget excelent, însă nu reușește să fie o mașină suficient de bună.
Răzvan Loghin – 4×4 Adventure
Am acordat punctaj maxim pentru Renault Megane deoarece se pliaza mai eficient pe cerintele pietei din Romania decat celelalte concurente, avand astfel sansa de a democratiza propulsia electrica pentru publicul larg. Designul este unul placut, iar interiorul este si el bine organizat, o formula careia pare ca nu-i lipseste nimic. Megane este o surpriza extrem de placuta la multe capitole, chiar daca la autonomie mi-as fi dorit ceva mai mult. Chiar si asa, consider acest model drept balansul ideal intre performante, aspect si, nu in ultimul rand, pret.
Mircea Meșter – Autocritica
O finală interesantă, cu 7 mașini electrice foarte diferite și, deci, destul de dificil de poziționat într-un clasament per se. Însă votul meu s-a dus către Renault Megane E-TECH Electric pentru că producătorul francez a reușit să aducă în zona mașinilor de familie rețeta multipremiatului Zoe, cu ceva mai mult condiment. A ieșit cea mai accesibilă mașină electrică din această finală, dar în același timp cea care are cel mai integrat și „curat” sistem multimedia dintre toate mașinile prezente aici. Renault a reușit să regândească complet Megane odată cu trecerea la electric fără să se îndepărteze de structura compactei sale clasice.
Lupta în clasamentul meu s-a dat cu EV6, electrica celor de la Kia fiind un hit absolut când vine vorba de platforma tehnică utilizată și de designul exterior. În sfârșit, BMW iX este un gamechanger când vine vorba de percepția despre mașinile electrice premium.
Adrian Mitrea – 0-100.ro
După mine, Renault Megane E-Tech Electric merită din plin primul loc (10 puncte) fiindcă este o mașină cu multe plusuri și un preț excelent. Am remarcat în mod deosebit confortul scaunelor, suspensia reglată foarte fin, antifonarea, sistemul de operare bazat pe Google și, desigur, bateria relativ mare pentru clasa acestei mașini (60 kWh), care îi asigură o autonomie medie reală de peste 300 km.
Pe locul al doilea am ales BMW iX (7 puncte) pentru finețea exemplară cu care este realizat și pentru rafinamentul extraordinar al sistemului de propulsie. În mod deosebit am remarcat sistemul audio 4D Bowers & Wilkings, care se aude precum nimic altceva. Doar prețul configurației (110.000 Euro) m-a determinat să pun această mașină pe locul al doilea, fiindcă sunt conștient că nu va putea avea prea multe vânzări. În niciun caz nu ca Megane E-Tech.
Pe locul al treilea am pus Mercedes-EQ EQS (5 puncte) deoarece tehnologia de top și cea mai mare autonomie merită aplauze. Cu peste 500-600 km autonomie reală și cu un interior care te face să te simți ca la Therme, acest EQS merită aplauze. Desigur că prețul de 180.000 Euro și lipsa soft-close l-a tras în jos în clasamentul meu.
Ford Mustang Mach-E a primit locul al patrulea de la mine (4 puncte) fiindcă se remarcă prin raport-calitate-performanță bun, însă consumul indicat în bord este nereal, având o marjă de eroare de circa 20%, trenul de rulare electric pare încă nefinisat în comportament, iar puterea de încărcare scade dramatic după 80%. Este totuși o mașină mare, confortabilă, robustă și performantă – atribute pentru care a primit acest loc din partea mea.
Audi Q4 e-tron Sportback quattro a primit 3 puncte din partea mea (locul 5) din cauza prețului destul de ridicat (70.000 Euro) raportat la ce oferă, mai concret unele materiale din interior nedemne de marca Audi. Ca mașină electrică funcționează perfect și arată versatilitatea uriașă pe care o are platforma MEB a Volkswagen Group. Acest Audi este unul dintre multele modele contruite pe MEB, fără să aibă potențialul de a revoluționa piața, precum ID.3 sau ENYAQ. Nu în ultimul rând, denumirile de modele electrice la Audi par în derivă.
I-am acordat 2 puncte modelului KIA EV6 (locul 6) pentru simplul fapt că-i lipsește substanța din spatele design-ului neconvențional, iar prețul este destul de ridicat. Pe de alte parte, e o mașină bună. Dar nu atât de spectaculoasă pe cât pare la prima vedere. Apreciez tehnologia de 800 V și V2G, însă depunctez insonorizarea destul de slabă și instalația audio mediocră, care poartă sigla MERIDIAN degeaba.
Tesla Model Y a primit 1 punct din partea mea (locul 7, ultimul) fiindcă este o mașină banală, care poate fi mai degrabă descrisă precum o baterie cu roți, purtătoare de un software mai bun decât media, dar care dezamăgește la orice alt capitol reprezentativ pentru o mașină de 70.000 Euro: e beznă noaptea în ea (lipsă iluminare ambientală); suspensia este lipsită de orice urmă de rafinament; scârțâie tapițeria la fiecare accelerare; antifonarea este cel mult medie. Per total, acest model nu-și merită prestigiul și n-are potențialul de a revoluționa piață, așa cum o (poate) face Model 3.
Răzvan Măgureanu – Auto Motor și Sport
De la bun început vreau să spun că eu am votat încercând să evaluez mașinile raportat la concurenții lor direcți din segment. Am acordat maximum de puncte lui Renault Megane E-tech deoarece este mai ieftin cu 6000 de euro decât modelul electric compact de referință VW ID.3 și are materiale mai bune la interior. De asemenea, sistemul multimedia legat cu Google este cea mai bună opțiune în prezent și când bateria e pe sfârșite Google îți indică imediat în mod automat cele mai apropiate 3 stații de încărcare.
Pe locul 2 am plasat Mercedes EQS. Singura lui critică? Este exagerat de scump, fiind accesibil doar unei pături foarte bogate. De asemenea, cu 2585 kg, este și foarte greu și are inerție mare. În schimb, EQS își merită titlul de echivalentul electric al Clasei S pentru că oferă un confort regesc și este incredibil de silențios. Este ceva mai bine echipat decât S-Class (direcție integrală standard, ecran Hyperscreen standard la modelul de test 580) iar Cx-ul de numai 0,20 îi conferă o autonomie excepțională. Conducând normal, se pot depăși lejer autonomii de 500 km, ceea ce este o raritate printre mașinile electrice de azi.
Pe locul 3, Kia EV6. O mașină foarte corectă la un preț rezonabil pentru clasa ei, foarte spațioasă, construită pe o platformă la 800V cu încărcare de mare viteză și autonomie foarte bună. De asemenea, consumul este printre cele mai scăzute. De ce doar locul 3? Designul caroseriei nu mă atrage și problema lui Kia este că există fratele de concern Hyundai Ioniq 5, care este mai ieftin la echipare echivalentă și are un design mai atrăgător. În plus Ioniq 5 are un ampatament mai mare cu 10 cm si mai mult spatiu la genunchi în spate.
BMW iX pe locul 4 datorită faptului că modelul de test era cu bateria mică de 71 kWh care conferă în opinia mea o autonomie prea mică pentru un SUV premium de clasă mare. În plus, iX nu are dinamica în conducere a echivalentului său termic X5. În schimb, interiorul deschide o nouă eră la BMW, fiind inovator și cu o ergonomie intuitivă în ciuda unor meniuri foarte complexe și sofisticate. Este extraordinar de confortabil și datorită utilizării materialelor ușoare nu este mult mai greu decât un SUV electric cu două clase mai jos.
Audi Q4 e-tron Sportback doar pe locul 5 pentru că autonomia versiunii cu două motoare nu este impresionantă iar prețul mult mai mare decât al lui Skoda Enyaq nu este justifiat. Pentru un SUV compact este foarte scump. În schimb, Q4 e-tron oferă calitatea excelentă tipică Audi și materiale de top, se conduce sigur și plăcut și oferă o dinamică excelentă.
Ford Mustang Mach-E își merită numele de Mustang prin dinamica în conducere. Pentru un SUV electric este extrem de incisiv și designul este superb. Dar acestea nu au fost suficiente decât pentru a ocupa locul 6. Confortul la rulare este redus, ergonomia cu tableta tip portret nu este grozavă deoarece trebuie să îți iei ochii de la drum pentru a vedea partea inferioară a ecranului iar 76.000 euro pentru un Ford este un preț enorm. În plus, pedala de frână are un feeling ciudat cu o lipsă de coordonare între frânarea electrică și cea hidraulică.
Pentru unii poate părea surprinzător dar Tesla Model Y este doar pe locul 7. 66.900 euro pentru o calitate de fabricație mediocră e pur și simplu prea mult. Ca să conduci această mașină trebuie să faci un curs de câteva zile pentru că ergonomia este pur și simplu un haos general. E ca și cum trebuie să înveți un sistem de operare complet nou. Nu este nici prea confortabilă și nici prea spațioasă. O recomandă consumul redus și autonomia bună.
Gabriel Nica, Cu și Despre Mașini
Ne place sau nu, schimbarea modului în care ne deplasăm astăzi și migrarea către un viitor mai curat, electric, nu se face cu nave amiral precum BMW iX sau EQS de la Mercedes-EQ. Deși cele două sunt cele mai impresionante modele din lista de anul acesta și în ciuda faptului că cea din urmă îți copleșește toate simțurile de la primul contact, impactul ei asupra industriei și a vieților noastre va fi limitat. Doar cei mai norocoși 1% dintre noi își vor permite astfel de jucării.
Așadar, alegerile mele au fost mult mai pragmatice, și au ținut cont și de preț dar și de calitate și performanțe. Astfel, Renault Megane E-Tech s-a cocoțat pe primul loc al clasamentului din momentul în care am urcat în el. Oferă un mix foarte bun de calitate cu performanțe mai mult decât decente pentru folosirea zilnică. O autonomie de circa 300 de kilometri, o ținută de drum rafinată precum și sistemul de infotainment de ultimă generație fac din Megane o mașină electrică imposibil de ignorat, mai ales în condițiile în care cu 21.000 de euro poate fi a ta.
Locul doi se duce către Kia EV6, o mașină mai bună decât Megane per total dar nu de două ori mai bună, așa cum ar cere prețul afișat pe site-ul producătorului sud-coreean. Platforma nouă, modulară, pe 800V precum și autonomia excelentă fac din EV6 un model atrăgător pentru o anumită parte a publicului.
Locul trei a mers către EQS pentru că, în pofida prețului, oferă cea mai bună experiență per total din acest concurs iar asta trebuie să conteze la sfârșitul zilei. Dacă banii nu ar fi fost o problemă în această lume, EQS ar fi cel puțin la fel de popular pe străzile României precum Dacia Logan.
Adi Dima, eblogauto.ro
Best Electric car 2022 a adus laolaltă 7 dintre cele mai râvnite mașini electrice de pe piața auto autohtonă, dar ca în orice competiție trebuia să existe un câștigător. Renault Megane E-Tech este modelul considerat de majoritatea celor din juriu ca reprezentând cel mai bun raport preț/calitate, având în vedere finisajele, autonomia și performanțele acestui model. Megane E-Tech a reușit să-și înfrângă rivalul direct, KIA EV6, utilizând arme pe care francezii le au la dispoziție de multă vreme – dimensiuni compacte, raport preț/autonomie excelent și un interior ergonomic și elegant.
Răzvan Scăeșteanu – Newsweek
Fiecare dintre cele șapte finaliste Best Electric Car in Romania 2022 se numără printre liderii clasei sale. Iar, ca să fie clar din capul locului, jurizarea nu este comparativă. Nu pot fi comparate „mere” cu „pere”. Eu am notat fiecare model în funcție de „cât de mașină este”, nu cât de gadget, în raport cu conceptele de libertate de mișcare și plăcere de a conduce cizelate de automobilele termice de-a lungul a mai bine de 100 de ani. Iar un factor „greu” a fost și prețul, altfel i-aș fi dat, emoțional, 10 puncte Mercedes-ului EQS.
„Podiumul” meu este Kia EV6, BMW iX și Renault Megane E-Tech. Fiecare model este un „game changer” în segmentul din care face parte. Dar Kia EV6 oferă cel mai echilibrat raport performanțe/autonomie/spațiu/preț. Altfel, nu am nimic cu Tesla Model Y, chiar dacă am plasat-o pe ultimul loc. Problema ei este că, din punctul meu de vedere, este prea mult gadget și prea puțin mașină.
Robert Stan – Lifenews.ro
Kia EV6 reprezinta un pachet complet pentru orice utilizator de masina electrica. Are o autonomie foarte buna cu o singura incarcare, tehnologie cat cuprinde, spatiu interior mai mult decat suficient pentru toti pasagerii, sta bine si la capitolul comportament rutier, iar designul futurist atrage. Pus initial pe prima pozitie in clasamentul propriu datorita unui raport prestatii/pret greu de egalat, Renault Megane E-Tech Electric a pierdut puncte la capitolele autonomie si spatiu interior. Dincolo de acestea, modelul francez incanta prin design si, mai ales tehnologie. Colaborarea cu Google pentru pachetul multimedia e un plus important.
Ford Mustang Mach-E ar fi putut fi si el pe primul loc, dar reactia oarecum brutala la accelerari si decelerari, ca si cateva probleme de ergonomie care penalizeaza confortul sau solutii mai putin intuitive de comanda si control l-au coborat in clasament.
BMW iX e, fara indoiala, o incantare pentru orice sofer care vrea sa se simta in control. Dinamica, stabilitatea, reactivitatea, ergonomia si chiar designul de tipul „love it or hate it”, fac din acest SAV electric o vedeta a electrificarii. Doar ca designerii germani au exagerat cu unele nuante si materiale din interior. Auriul si comutatoarele transparente nu sunt, in opinia mea, un plus pentru o masina care tinteste clienti premium. Apoi, participand in concurs cu bateria „mica” de 71 kW, iX a avut o autonomie care a reusit sa o depaseasca doar pe cea a modelului Megane E-Tech Electric.
Mercedes EQS nu are rival la niciun capitol si, daca am fi participat la competitia „Best Electric Car for Rich People”, ar fi fost castigator detasat. Vorbim insa despre o masina electrica a romanilor si pretul e un „detaliu” extrem de important.
Audi Q4 e-tron e o masina corecta, dar fara sclipiri. O oglinda a ceea ce insemna marca -sora Volkswagen pana la aparitia electricelor ID. Tocmai aceasta corectitudine o opreste sa iasa din multime si sa devina un competitor la locurile fruntase. Mai ales ca e vorba despre un vehicul premium.
Chiar daca alegerea mea ii va dezamagi pe fanii Tesla, Model Y se claseaza dupa toate celelalte finaliste. Asta pentru ca, in opinia mea subiectiva, este mai degraba un show-car decat o masina care tinde spre perfectiune. Ca sa clarific, desi are multe atuuri ca autonomia greu de batut, directia aproape fara repros si spatiul oferit pasagerilor, materialele din interior sunt sub asteptari, scartaitul banchetelor si suprafetele dure la nivelul mainilor deranjeaza. Ca si modul in care e gestionat sistemul multimedia. Despre conectivitate nici nu mai vorbesc. In plus, nu vad de ce o masina destul de scumpa trebuie sa aiba in dotare o pleiada de sunete vesele, dar deloc placute, actionate de pe tableta. Sau un intreg program de „dans” al blocurilor optice, oglinzilor, geamurilor, stergatoarelor sau hayonului. Pare ca americanii au facut o masina perfecta pentru a fi incuiata in garaj (ca sa nu deranjeze vecinii) si lasata, fara cardul de ponire, la indemana copiilor. S-ar bucura, cu siguranta. Dar nu pentru asa ceva este gandita si produsa o masina, fie ea și o electrică a companiei unui maestru al marketingului digital.