Cele mai importante caracteristici ale celor 7 finaliste ale competiției Best Electric Car 2021.
BMW iX3
Cu iX3, BMW bifează două aspecte importante care-i lipseau. Un SUV electric, foarte cerut de către piață și totodată un model electric cu autonomie în plajele nivelului actual al concurenței. BMW iX3 este echipat cu o baterie de mare densitate, cu capacitatea brută de 80 kWh, care alimentează un motor electric capabil să producă 286 CP și 400 Nm. Aceste valori permit accelerația 0 – 100 km/h în 6,8 secunde, cu doar 0,4 secunde mai mult decât un X3 3.0i, dar viteza maximă este limitată la 180 km/h. Există trei niveluri de recuperare a energiei, iar autonomia în ciclul WLTP este de 460 km, în condițiile în care consumul oficial variază între 19,5 și 18,5 kWh/100 km. BMW spune că a preferat tracțiunea spate pentru iX3, tocmai pentru a păstra clasica experiență de condus livrată de modelele constructorului german și oferă suspensie adaptivă în echiparea standard.
Citroen e-C4
Conform strategiei impuse de Carlos Tavares, grupul PSA (acum Stellantis) abordează strategia introducerii modelelor electrice în gama principală, așadar fără platforme dedicate. Noul Citroen e-C4 mizează pe același pachet tehnic cunoscut de la Peugeot e-208 și e-2008: un motor electric de 136 CP și 260 Nm, alimentat de o baterie de 50 kW. Autonomia oficială este de 350 km, iar în dreptul performanțelor dinamice putem nota accelerația 0 – 100 km/h în 9,7 secunde și viteza maximă de 150 km/h. Citroen spune că autonomia poate fi păstrată la valori foarte bune datorită sistemului de recuperare a energiei, cu o setare care permite utilizarea doar ocazională a frânei, după ce înveți reacțiile mașinii pe setarea de maximă recuperare.
Honda e
După perindarea sub titlul de concept timp de doi ani, la toate saloanele auto, Honda a venit anul trecut cu versiunea de serie a primului său model electric, Honda e. Constructorul japonez a preferat un design cu o puternică inspirație retro, dar cu tehnologie peste media industriei în acest segment, asta chiar dacă ar fi să luăm în calcul doar spectaculoasa planșă de bord, cu display-uri de la un capăt la altul, oglinzile înlocuite de camere video sau mânerele portirelor față de tip pop-up. Honda e, în versiunea disponibilă în România, are un motor de 154 CP și 315 Nm care permite atingerea vitezei de 100 km/h în 8,3 secunde, viteza maximă fiind la 145 km/h. Pentru a permite obținerea unui spațiu cât mai mare la interior, platforma tehnică dedicată este una tip skateboard, iar tracțiunea este pe puntea spate.
Kia e-Niro
Versiunea electrică a modelului Niro nu are, evident, platformă dedicată, dar face parte dintr-o gamă în care găsim și un PHEV, dar și un hibrid. A primit o baterie destul de mare, 64 kWh, capacitate netă, pentru a asigura o autonomie oficială (WLTP) de 455 km. Modelul constructorului coreean este echipat cu un motor de 204 CP și 395 Nm (există și versiune de 136 CP, cu baterie de 39 kWh), care asigură atingerea vitezei de 100 km/h în 7,8 secunde. Viteza maximă este de 167 km/h. Portbagajul are o capacitate de 451 litri, iar masa mașinii trece puțin de 1,8 tone. Capacitatea maximă de încărcare, la curent continuu este de 77 kW.
Mercedes-Benz EQA
Este al treilea model Mercedes din gama de electrice EQ, după EQC și EQV și este strâns înrudit cu modelul GLA, dar elementele sale de design se înscriu în linia fratelui mai mare, EQC. Mercedes EQA este primul model EQ a cărui aerodinamică a fost dezvoltată integral digital, prin simulare numerică, iar rezultatul este un coeficient aerodinamic de 0,28, o valoare foarte bună în condițiile în care EQA are o masă de peste 2 tone. Mercedes EQA a fost prezentat în versiunea EQA 250, care vine echipată cu un motor electric asincron pe puntea față. Acesta furnizează 190 CP și permite accelerația 0 – 100 km/h în 8,9 secunde, în timp ce viteza maximă este limitată la 160 km/h. Bateria litiu-ion, formată din 200 de celule grupate în 5 module, are o capacitate utilă de 66,5 kWh și asigură o autonomie maximă de 426 km (WLTP), în condițiile în care consumul mediu este de 17,7 kWh/100 km.
Skoda Enyaq iV
Enyaq iV este primul SUV electric Skoda și primul model al constructorului ceh construit pe platforma MEB a grupului Volkswagen. În ceea ce privește dimensiunile, Skoda Enyaq are o lungime de 4,649 metri, lățimea de 1,879 metri și înălțimea de 1,616 metri, la un ampatament de 2,765 metri. Capacitatea portbagajului este de 585 litri, cu doar 15 litri mai puțin decât ceea ce oferă noua Octavia la acest capitol. Noul SUV electric al cehilor se prezintă la start cu o adevărată gamă de motorizări și transmisii. Versiunea de bază, ŠKODA Enyaq iV 50, are tracțiune spate, o baterie cu capacitatea de 52 kWh (net) care alimentează un motor de 148 CP și promite o autonomie de 340 km. Versiunea mai puternică, Enyaq iV 60, tot motor și tracțiune spate, are o baterie de 58 kWh și un motor de 180 CP, în condițiile unei autonomii de 390 km.
Volkswagen ID.3
Nu este primul model electric Volkswagen, dar ID.3 este primul construit pe platformă dedicată și cel mai important pentru că dă startul tuturor celorlalte electrice Volkswagen. „Golf-ul electricelor”, așa cum i se mai spune vine și cu un motor de 204 CP și 310 Nm, care permite accelerația 0 – 100 km/h în 7,3 secunde și viteză maximă de 160 km/h. Autonomia oferită de bateria de 58 kWh (net) este de 425 km, conform ciclului WLTP. VW ID.3, la fel ca și celelalte model din grup construite pe platforma MEB, are motor și tracțiune spate.
Fișa tehnică a finalistelor BEST ELECTRIC CAR 2021