Votul complet al juriului Best Electric Car in Romania 2021

Membrii Juriului Best Electric Car 2021

Competiția Best Electric Car in Romania 2021 și-a desemnat câștigătorul – Skoda Enyaq iV. Iată însă cum s-a ajuns la punctajul care a dus modelul ceh pe primul loc.

Best Electric Car in Romania este o competiție complet transparentă, juriul fiind format din 14 profesioniști ai presei auto. Acesta este votul fiecăruia dintre ei, însoțit de o motivare a alegerii făcute.

  BMW iX3 Citroen e-C4 Honda e Kia e-Niro Mercedes EQA Skoda Enyaq iV Volkswagen ID.3
Robert Adam 4 2 1 5 3 7 10
Dragoș Băltățeanu 7 1 5 10 3 4 2
Radu Buhăniță 4 2 1 10 3 7 5
Bogdan Grigorescu 10 1 7 5 3 4 2
Radu Gurămultă 10 1 5 3 4 7 2
Alin Ionescu 10 2 1 3 7 4 5
Răzvan Loghin 4 1 10 7 5 2 3
Răzvan Măgureanu 4 1 2 3 7 10 5
Mircea Meșter 4 1 2 10 3 7 5
Adrian Mitrea 5 1 3 2 4 7 10
Cristiana Oprea 4 1 10 2 3 5 7
Dan Scarlat 1 2 3 7 4 5 10
Răzvan Scăeșteanu 10 1 5 4 2 7 3
Robert Stan 7 2 1 5 3 10 4
TOTAL PUNCTE 84 19 56 76 54 86 73

Iată și cum motivează membrii juriului propriul vot:

Robert Adam, turații.ro

1 – VW ID.3 – e o masina mult mai spectaculoasa decat pare, dupa update-ul de software recent s-a transformat sensibil, dinamica, eleganta, futurista, deosebita ca stil de masinile normale, practica, pragmatica, spatioasa, pret rezonabil, game changer fara indoiala

2 – Skoda Enyaq iV – Spatiu, aerodinamica, impecabila, dar la baza are platforma MEB, prima data aparuta pe ID.3, de unde si votul meu de loc 1, pret rezonabil, poate iesi la costul de achizitie similar cu un Kodiaq cu DSG, deci accesibila tinand cont de cum merge si ce tehnologie ofera

3 – Kia e-Niro – votul cititorilor si locul 3 pentru mine, doar pentru ca nu e proiectata de la zero pe o platforma electrica, altfel insa masina se bate de la egal la egal cu orice a fost prezent la concursul asta, si toti am fost de acord cu asta. Autonomie, performanta, dotari, spatiu, nimic nu ii lipseste. Poate doar designul subiectiv sa fie un punct slab… Cum spunea cineva, mare parte din producatorii actuali nu realizeaza avansul tehnologic pe care il au coreenii in domeniu vehiculelor electrice, si noile modele vor fi un dus rece pentru competitori

4 – BMW iX3 In cateva cuvinte, BMW pe afara, BMW la interior, BMW la cum merge, premium, depunctat doar pentru autonomia relativa si faptul ca e intr-o zona de pret mai putin accesibila publicului larg. Altfel, fara indoiala impecabil in acest test.

5 – Mercedes-Benz EQA – Interesant, interior premium, design, aerodinamica, insa usor zgomotos la rulare fata de BMW si alte masini din test, la fel, pretul il scoate din gama vehiculelor relevante, are o adresabilitate mai scazuta

6 – Citroen e-C4, pentru mine e marele perdant al acestui concurs, am parcurs peste 500 de km cu el si s-a comportat impecabil. Design foarte interesant, suspensie super confortabila, dinamica decenta, depunctat pentru interiorul lipsit de consistenta si consumul relativ ridicat, insa pretul e decent si autonomia reala a suprins, in jur de 350 km. Fiind pe o platforma Vitesco, nedezvoltata de Citroen, a fost depunctat.

7 – bijuteria Honda e, naravasa, puternica, dinamica, tehnologizata. Votata mult subiectiv, am depunctat-o pentru baterie si autonomie, plus cele mai multe probleme de incompatibilitate la incarcare, rezolutia slaba a multelor ecrane si pretul obscen. Altfel, uimitoare, descurcandu-se inclusiv pe un traseu offroad, iar ecranele oglinzi sunt mai bune decat cele de la Audi…

Dragoș Băltățeanu, Flote Auto

Alegerea mea pentru primul loc a fost Kia e-Niro deoarece este cea mai eficientă mașină din cele prezente în finala Best Electric Car in Romania 2021. În combinație cu bateria de 64 kWh, e-Niro are o autonomie impresionantă și oferă suficient spațiu pentru o familie plus o experință bună la volan și un preț de achiziție competitiv.
Pe locul doi am ales BMW iX3, un SUV electric impresionant. Este un automobil complet și performant, care s-a luptat îndeaproape pentru primul loc, dar prețul de achiziție ridicat l-a depunctat. Pe locul trei am ales Honda e, un automobil pentru oraș care atrage toate privirile pe stradă datorită designului retro-modernist. Din păcate, Honda e pierde puncte importante din cauza consumului mare înregistrat de motorul electric de 154 CP. Media înregistrată pe parcursul de test a fost de 22 kWh/100 km.
         Radu Buhăniță, Auto Test

Am avut de ales dintre KIA e-Niro si Skoda Enyaq iV pe are le-am apreciat in egala masura doar ca as fi vrut sa stiu mai multe despre ultima. Am pornit de la ideea ca pentru o familie vor fi prima masina, asa ca am luat in balanta pretul, autonomia, spatiul interior si portbagajul. Ideea este ca am facut o simulare pe siteul lui Skoda in cam aceleasi caracteristici cu KIA si parca imi daduse un scor mai scump. Poanta este ca raportata la preturile celor din clasa premium era cam prea pe acolo. Si totusi inca vorbim despre un brand regular… Celelate au avut atuurile lor, insa cam delicate pentru o familie de la noi. Asa ca am ales KIA si pentru echipare, chiar daca seamana cu masina de ieri.

Bogdan Grigorescu, Auto Expert

Am ales drept cea mai bună mașină electrică în România anului 2021 modelul BMW iX3. Mai mult, în inima mea și în clasamentul meu, locul 2 a fost Honda e.

Evident, mulți dintre voi veți strâmba din nas, și e, poate, normal: cele două criterii principale ale potențialului client de electrice sunt preț minim și autonomie maximă. Dar te provoc să privești altfel problema. Dacă te-ai urca, ipotetic vorbind, la volanul tuturor modelelor electrice aflate actualmente la vânzare și ai da o tură, ai înțelege că e foarte greu să diferențiezi 90% dintre ele. Ei bine, BMW iX3 și Honda e fac parte fix din „fereastra” de 10% al electricelor entuziasmante, diferite, exuberante.

  1. Legat de BMW iX3 și de prețul de 67.592 euro în echiparea de bază, te provoc să configurezi un SUV non-premium mediu (sau chiar compact) cu autonomie de peste 400 km (460 la iX3) și cu și vei avea surpriza să ajungi la un preț periculos de apropiat. Asta pentru că nivelul de echipare de bază, Inspiring, este foarte, foarte dotat. Legat de dinamică, iX3 este cel mai rapid model din grup, iar datorită platformei gândite inițial pentru versiunea X3 convențională, se simte ca un BMW adevărat, incisiv, distractiv și, totodată confortabil. Un autoturism electric complet.
  2. Honda e este scumpă pentru oferta de spațiu și pentru autonomie, dar e cea mai plăcută electrică de condus în oraș. Un kart cu propulsie spate, cu interior superb, cu design exterior simplu, șarmant. O pată de culoare pe care mi-aș dori s-o poți conduce ca s-o înțelegi. Eu am condus-o și aș alege-o fără rezerve pentru drumurile zilnice.
  3. Kia e-Niro este cel mai bun dintre vehiculele electrice din România! Dacă aș fi votat rațional, ar fi câștigat. Uiți s-o încarci, este foarte comodă, spațioasă și dotată. Ca idee – am coborât 4 persoane cu ea de la Hotel Peșterea și am ajuns acasă, după ce am străbătut inclusiv tot Bucureștiul cu 75% baterie! Aș fi putut ajunge și la mare fără s-o încarc! Ne-bu-ni-e!
  4. Câștigătoarea titlului Best Electric Car in Romania, Skoda Enyaq iV, s-ar fi putut clasa pe primul loc și în clasamentul meu, pentru că spațiul interior, confortul și autonomia sunt de top. Nu m-au convins s-o urc mai mult în clasament interiorul mult prea digitalizat, care și-a pierdut din ușurința în utilizare și prețul în echiparea exemplarului de test, care o apropie periculos de mult de iX3, fără a-i egala dinamica.
  5. Avem aici un model cinstit, cu un excelent sistem multimedia, confortabil și închiegat. Totuși, în acest caz Mercedes-Benz EQA pornește de la 49.170 euro, dar la prețul de bază nu arată ca în broșurile de prezentare. Trebuie investit mult în dotări ca să egalezi echiparea lui BMW iX3, fără a-i egala dinamica (tracțiune față, motor mai slab) sau spațiul interior. Iar Kia e-Niro nu e cu nimic mai prejos decât EQA, și e mult mai bine echipată în prețul de bază.
  6. Golful electricelor ar fi meritat, poate, un loc mai bun în clasamentul meu. Pentru un preț decent, Volkswagen ID.3 vine cu un spațiu interior excelent, cu o autonomie bună și cu o manevrabilitate fără probleme. Dar lipsa completă a butoanelor fizice face operarea greoaie. Și butonul de avarii e tactil! Are doar două butoane care comandă patru geamuri electrice… Iar această digitalizare cu orice preț este deranjantă.
  7. O mașină confortabilă, la volanul căreia ieși din anonimat, Citroen c-C4 este un francez adevărat. Dar suferă  din pricina unui sistem multimedia perfectibil, a instrumentarului digital minuscul, a unei înălțimi interioare reduse în spate și a unei oarecare lipse de precizie a direcției.
Radu Gurămultă, EcoWheels
Am considerat că printre multe voturi obiective și raționale, venite din partea unor jurnaliști cu foarte multă experiență în lumea auto, era nevoie și de o „voce” subiectivă, măcar parțial, care să „judece” experiența de condus din perspectiva plăcerii descoperite la volan în cazul tuturor finaliștilor. Fiind vorba despre un „Best Car”, am renunțat expre la calculele hârtiei, la costuri de achiziție, valori de consum sau autonomii și am lăsat sufletul să aleagă, de unde votul meu pentru BMW iX3, un automobil care intrigă șoferul, căruia-i oferă un feedback precis, cu accente sportive. A contat mult și aerul premium din habitaclu dar și ponderea perfectă dintre contemporan și futurist în ceea ce privește atmosfera interioară. Pe locul II (în viziunea mea, dar câștigător al competiției), foarte aproape, a venit un automobil construit pe o platformă extrem de performantă: Skoda Enyaq iV, un partener perfect pentru escapade ceva mai lungi. Treapta a III-a a podiumului i-a revenit lui Honda e, poate cel mai simpatic automobil din concurs. Dacă nu ar fi fost temperat de autonomie, Honda e ar fi putut urca puțin mai sus. Publicul care a votat online a avut o alegere extrem de chibzuită, din punctul meu de vedere; Kia e-Niro este echilibrat, cu o autonomie lăudabilă și cu dotări corecte pentru nivelul de preț. Nu i-ar fi stricat puțin mai mult șarm, atâta tot.
Alin-Alexandru Ionescu, Mașinistul

Fiind mașini din segmente și categorii de preț diferite, am făcut o evaluare care a ținut cont de destinația fiecărui model. Astfel votat cu BMW iX3, care are cea mai echilibrată ținută de drum, cel mai bun confort interior, cea mai bună ergonomie a comenzilor, sisteme de asistență de top și o eficiență foarte bună a trenului de rulare, care permite obținerea unei autonomii generoase. Deși este bazat pe o platformă comună cu a versiunilor echipate cu motoare termice, iX3 integrează foarte bine propulsia electrică și poate tocmai din acest motiv oferă o senzație foarte apropiată de a mașinilor convenționale, făcând tranziția la electric mai ușoară.

Deși sunt construite pe noua platformă electrică a grupului VW, ID.3 și Skoda Enyaq încă mai au unele aspecte de pus la punct, simțindu-se uneori ca un produs neterminat. Consumul ridicat de energie al celor două modele germane este nejustificat uneori, mai ales prin comparație cu alte modele cu performanțe dinamice comparabile. În plus, nu pot egala confortul și dinamica lui BMW iX3. Mercedes EQA este, de asemenea, un produs foarte competitiv, cu un design spectaculos și un interior superb finisat, însă eficiența lasă de dorit. Citroën ë-C4 este foarte confortabil, are un design exterior seducător, însă sistemul său de propulsie nu are performanțe dinamice la fel de bune ca a altor modele electrice. Nu trebuie trecut cu vederea că francezul are și cel mai bun preț dintre finaliste. O surpriză plăcută a fost și revederea cu Kia e-Niro, care impresionează în continuare prin eficiență, având de departe cel mai bun consum din test. Coreeanul începe să-și arate vârsta din punct de vedere estetic, însă asta nu l-a împiedicat să-și adjudece premiul de popularitate din partea publicului care a votat pe site-ul competiției. Deși scoasă din elementul ei, orașul, Honda e a demonstrat că poate parcurge chiar și trasee montane, oferind multă plăcere la volan. Designul inedit, interiorul spectaculos, performanțele dinamice foarte bune și personalitatea puternică sunt trăsături care nu pot fi trecute cu vederea. Dacă aș fi votat doar pe baza sentimentelor pe care mi le-au transmis mașinile, Honda e ar fi fost de departe și câștigătoarea mea.

Adrian Mitrea, 0-100.ro

10 puncte pentru Volkswagen ID.3 fiindcă este pachetul cel mai complet de tehnologie, modernitate, spațiu și performanțe, toate acestea oferite la cel mai bun preț. Mai mult decât atât, are potențialul (mai ales prin tehnologia care stă la baza ei) să revoluționeze piața de automobile electrice chiar mai mult decât a reușit s-o facă Golf în istoria sa.

7 puncte pentru Skoda Enyaq iV fiindcă este o mașină cu adevărat bine făcută, spațioasă, tehnologizată și propusă la un preț corect pentru specificațiile sale. Iese la bani de Kodiaq, deci ecart mic între ea și echivalentul său pe combustie. Dar totul pornește de la tehnologia de pe ID.3 și de aceea n-am pus Enyaq iV pe locul întâi. Altfel, merită locul 1 cu felicitări.

5 puncte pentru BMW iX3 pentru este o mașină excepțional de bine făcută. Este un BMW veritabil din toate punctele de vedere. Doar că va rămâne un model cu adresabilitate limitată prin prisma mărcii (prețului) și pentru că vine doar cu roți motrice spate, într-un segment în care oamenii așteaptă tracțiune integrală. Personal consider că n-are nevoie de așa ceva, drept dovadă și Skoda Enyaq iV a luat locul 1 tot cu roți motrice spate. Dar de la un SUV BMW oamenii așteaptă mai mult, inclusiv mașini electrice BMW pe o platformă electrică dedicată (nu o adaptare foarte bună, cum este acest iX3).

4 puncte pentru Mercedes EQA pentru că este o mașină extrem de bine finisată, foarte silențioasă și confortabilă, cu tehnologii și ecrane la nivel de 2021. Doar că are roți motrice față și se conduce neremarcabil. Per total va rămâne încă o mașină premium electrică printre celelalte care sunt deja pe piață sau care vor veni. N-are potențialul ca ea sau tehnologia sa să schimbe lumea auto sau să facă vânzări spectaculoase.

3 puncte pentru Honda e fiindcă este o mașină gadget oferită într-o propunere de design spectaculoasă. Îți place sau nu, sigur nu trece neobservată, iar ca execuție și inginerie este remarcabilă și se conduce minunat. Doar că mizează prea mult pe ecranele sale pentru a crea efectul de wow, iar ecranele au rezoluție slabă. Consumă nepermis de mult pentru o mașină așa mică, autonomia fiind și ea redusă, iar performanțele de încărcare DC și AC sunt slabe – cam la nivel de Dacia Spring, Honda având un preț de listă mai mult decât dublu.

2 puncte pentru KIA e-Niro pentru că este o mașină corectă și pe nedrept subapreciată, inclusiv de mine, la început. Are autonomie mare, consumă puțin, e spațioasă, e confortabilă. Doar că e mașina perfectă pentru un concurs din trecut. Nu e la nivel de 2021, nu e suficient de wow și de tehnologizată, n-are platformă electrică dedicată și va ieși din producție în 1-2 ani.

1 punct pentru Citroen e-C4 fiindcă nu excelează la nimic și mă aștept ca, la fel ca celelalte generații C4, să-și trăiască viața comercială într-un con de umbră. N-are autonomie mare, n-are performanțe dinamice spectaculoase și consumă cam mult. Dar per total e o mașină onestă și vine la un preț foarte bun. E o mașină bună și pe nedrept pusă pe ultimul loc, inclusiv de mine. Doar că niciuna dintre aceste 7 mașini nu merită un ultim loc. Și totuși una dintre ele inevitabil ajungea aici. e-C4 cu siguranță va avea mai multe de spus dacă producătorul va putea fabrica suficiente mașini pe cât va cere piața.

Răzvan Măgureanu, Auto Motor și Sport

Am votat pentru viitor și de aceea preferințele mele s-au îndreptat spre Skoda Enyaq, construită pe o platformă electrică dedicată. SUV-ul de familie ceh oferă spațiul din Kodiaq la o amprentă la sol mai compactă, o calitate de fabricație superioară lui ID.3 și se conduce extrem de incitant. Este prima Skoda de la 100S cu transmisie spate. În plus, bateria mare îi conferă o autonomie decentă. Prețul de pornire este competitiv și chiar dacă versiunea cu bateria mare e mai scumpă oferă totuș un raport preț/dotări sustenabil.
Mercedes EQA se conduce exact la fel de rafinat precum cel pe benzina, este la fel de confortabil si de bine facut. Autonomie decentă la un preț rezonabil pentru un SUV compact premium.
ID.3 este pionierul propulsiei electrice moderne în grupul VW și are o ținută de drum impecabilă. Materialele mai slabe decât în Golf și unele detalii complicate de ergonomie nu au permis obținerea unui loc mai bun.
BMW iX3 este dinamic precum suratele lui diesel și pe benzină dar este scump și la acest preț așteptam un sisatem de propulsie cu două motoare. Kia e-Niro este campionul eficienței, fiind singurul care depăsește lejer 400 km autonomie. Experiența de condus nu este însă prea incitantă. În lumea globalizării, Honda e este o picătură de bucurie. Însă prețul prea mare și autonomia prea mică l-au tras în jos. Citroen e-C4 este cu 4000 euro mai scump decât versiunea pe beiznă chiar după aplicarea bonusului și totul este prea moale: direcție, scaune, suspensie. Are meritul că a intrat în finală în fața altor modele mai galonate.

Dan Scarlat, Top Gear

Am ales VW ID.3 pentru că are la bază o platformă complet nouă, are o formă monovolumică, foarte eficientă atât aerodinamic cât și din perspectiva raportului dimensiuni exterioare/spațiu interior, și penttu că a încercat o digitalizare avansată a comenzilor, nu 100% reușită, dar curajoasă. În plus, din punctul meu de vedere, are un design reușit.

Răzvan Scăeșteanu, Newsweek România

„Revoluția” electromobilității se află încă la început și are nevoie de automobile cu puteri de „game changer” pentru a-și atinge scopul și a face tranziția cât mai lină. Fiecare dintre cele 7 finaliste Best Electric Car in Romania 2021 este un „game chager” în segmentul său.

Am votat BMW iX3 pe primul loc deoarece bavarezii au reușit să demonstreze că un BMW poate fi un BMW și indiferent de sursa de energie, că electromobilitatea electrică poată să nu schimbe ecuația tradițională a plăcerii de a conduce.

Skoda Enyaq iV, câștigătoarea Best Electric Car in Romania 2021, am votat-o pe locul doi. Este un „game chager” clar în segmentul său, demonstrând că electromobilitatea cu familia și toate bagajele la bord este posibilă fără niciun compromis în ceea ce privește confortul și performanțele.

La cum evoluează mașinile electrice, principala provocare rămâne dezvoltarea infrastrcuturii de stații de încărcare.

Robert Stan, LifeNews.ro

Skoda Enyaq iV este o surpriză mai mult decât plăcută și punctează decisiv la capitolul spațiu interior, simplitate, ergonomie și, desigur, autonomie. BMW iX3 încântă prin comportamentul rutier foarte apropiat de cel al unui vehicul cu motor termic al mărcii, însă tocmai lipsa unei diferențieri a modelului electric față de unul convențional a făcut ca modelul să ajungă pe poziția a doua. Kia e-Niro este o cunoștință mai veche și, în lipsa surorii Hyundai Kona din finală, am decis că merită cu prisosință locul trei. Dacă designerii ar fi găsit modalitatea de a scoate din mulțime acest model electric prin tușe bine gândite cu siguramnță că aș fi plasat modelul chiar mai sus.

Volkswagen ID.3 este, că ne place sau nu, un vehicul mai mult decât corect. Ca mai toate modelele mărcii germane nu iese în evidență prin nimic, dar își îndeplinește rolul fără reproș. Așa cum era de așteptat, Mercedes EQA înglobează măiestria mărcii și se plasează bine în segmentul premium, dar prețul este prohibitiv pentru piața din România. Citroen e-C4 face parte din noua viziune a unor designeri care încearcă să împace și capra și varza reușind să strice atât ideea de SUV, cât și pe cea de coupe sau hatchback printr-un rezultat autentic de tip cal-măgar. În plus, atât autonomia, cât și tehnologia sau comportamentul rutier sunt perfectibile. Ajuns din nefericire pe ultima poziție a clasamentului meu, Honda e păcătuiește grav la capitolul autonomie. Dacă s-ar fi aflat doar în compania unor mașini de oraș probabil că ar fi meritat un loc în frunte. E greu de explicat cum Honda, deși a ajuns târziu în lumea electrificării față de alte mărci și a avut timp suficient pentru perfecționarea vehiculului, a preferat să pună pe piață un model cu o autonomie atât de mică și un preț atât de mare.